Monday

Fakta Keburukan Disposable Diapers (DD)

Berikut adalah fakta mengenai Disposable Diapers (DD):-

  • Dioxin, which in various forms has been shown to cause cancer, birth defects, liver damage, and skin diseases, genetic damage, is a by-product of the paper-bleaching process used in manufacturing disposable diapers, and trace quantities may exist in the diapers themselves. Dioxin is listed by the EPA as the most toxic of cancer related chemicals. Diharamkan di banyak negara, tetapi tidak di USA (syarikat pengeluar dispo utama dunia)

  • Tributyl-tin (TBT) – a toxic pollutant known to cause hormonal problems in humans and animals. Ia merebak melalui kulit walaupun dalam kuantiti yang kecil.

  • Sodium polyacrylate - Gel-like, super absobent crystals. If you have ever seen the gel-like in a disposable than you have seen this first hand. Sodium polyacrylate is the same substance that was removed from tampons because of its link to toxic shock syndrome. Polimer ini menyebabkan alergi teruk seperti muntah, infection dan demam.

  • Penggunaan DD meningkatkan jumlah peratusan bayi yang rashes daripada 5%(1955) kepada 78%(1991).
    This is due to allergic to chemical (seperti yang dinyatakan di atas), lack of air, suhu yang tinggi berada lama di dalam ‘plastik’. Bagi DD yang ‘tahan lama’ dengan cara ‘lebih penyerapan
    dan lebih harga”, penggunaan DD yang terlalu lama boleh menyebabkan pembiakan bakteria dan ammonia melalui urine.

  • DD juga merupakan penyebab athma di kalangan bayi.

  • Kajian tahun 2000 (German) menyatakan suhu yang terlampau tinggi pada bahagian skrotum bayi lelaki menyebabkan kerosakan pada mekanisma penyejukannya dan boleh mengakibatkan kemandulan.

  • 50% daripada sampah domestik rumah adalah DD.

  • Sumber sampah ke-3 terBESAR sedangkan hanya 5% (bayi & orang tua shj) populasi dunia menggunakannya.

  • Sampah DD mengambil masa 500 tahun untuk terurai.

Cuba anda bayangkan kesan campuran ketiga-tiga bahan kimia tadi ke atas bayi kita. Sudah pasti ada kesan buruknya pada bayi kita dan penggunaan DD ni juga sangat menyumbang kepada kemusnahan alam semulajadi...Jadi, bagaimana kita menunjukkan rasa sayang kita kepada anak & bumi kita??? Fikir-fikirkanlah...selagi kita masih boleh buat pilihan...buatlah pilihan yang bijak...